Adobes program

De flesta som jobbar inom marknadsföring och reklam kommer använda något av Adobes program regelbundet. Det finns program för både tryckt media och sådana som används online. Adobes program har blivit branschstandard och många jobb inom reklam och kommunikation ställer krav på erfarenhet av de olika programmen. De vanligaste programmen inkluderar Photoshop, Dreamweaver, InDesign och Illustrator. Med dessa program kan man skapa proffsigt innehåll relativt enkelt och utan att behöva vara ett tekniskt geni. Adobe har även lanserat en egen bildbank – kallad Adobe Stock – som samarbetar med programmen och underlättar letandet efter högkvalitativa bilder.

Adobes program underlättar design och publicering

Adobes portfolio och Creative Cloud

Adobes portfolio inkluderar bland annat program för bildredigering (Photoshop), webbdesign (Dreamweaver), skapande av layouts (InDesign, grafiskt skapande (Illustrator) och videoredigering (Adobe Premiere). Gemensamt för programmen är att de låter användaren designa innehåll som kan underlätta effektiv marknadskommunikation och de används därför ofta av kommunikationsbyråer över hela världen. Många av programmen kan användas tillsammans för att skapa innehåll eller vart och ett för sig. Till exempel kan du redigera bilder i Photoshop för att sedan använda dem när du designar webbsidor i Dreamweaver. Synergieffekter är ofta inbyggda i programmen.

För dem som jobbar med flera av Adobes program kan det vara värt att överväga ett Creative Cloud-medlemskap. Här får du tillgång till flera av de mest populära programmen till en fast månadskostnad. Det finns olika medlemsnivåer, alltifrån privatpersoner och småföretag till storföretag och myndigheter. Fördelen med att ha alla program är att de har ungefär samma gränssnitt, så lär du dig ett program är det lätt att även kunna använda de andra programmen för att skapa nytt och spännande innehåll.

Att lära sig Adobes program

På grund av hur viktiga Adobes program har blivit inom reklam och marknadsföring har det närmast blivit ett krav att kunna de olika programmen för att jobba inom branschen. Läser du en utbildning som är inriktad på marknadsföring, kommunikation eller design ingår förhoppningsvis undervisning om programmen i din utbildning. Skulle du dock vilja lära dig på egen hand – eller sadla om senare i livet – finns det sätt att lära sig programmen utan formell utbildning. Ett första steg kan vara att ladda ned ett utvärderingsexemplar av något program. Dessa är gratis ett visst antal dagar.

När du har laddat ned programmet eller programmen du vill lära dig och försökt lära dig gränssnittet, kan du med fördel hitta videofilmer eller texter som beskriver hur du använder dem. Nu för tiden finns mycket information att hitta online. Du kan börja med självstudiekurserna som finns tillgängliga på Adobes hemsida och sedan gå vidare till Youtube för att lära dig alla funktioner. Ditt lokala bibliotek kan också vara en bra källa till information. Du kan ofta hitta böcker om de vanligare programmen på hyllorna om datorer och datorprogram.

Varför har Adobe blivit branschstandard?

Adobes program är numera vitt spridda och även många utan ett intresse för design och reklam har hört talas om dem. Att ”Photoshoppa”en bild har blivit synonymt med att redigera. Adobe har lyckats hålla sig relevanta i många år och bevisar det genom att komma med nya program allt eftersom tiderna förändras. De har till exempel kommit med lösningar för att använda big data inom marknadsföring och program som låter användaren ta fram prototyper för webbsidor och appar. Kort sagt underlättar Adobe det kreativa arbetet.